Der er mange måder at gribe en jobsøgning an på. Det handler ofte om, hvem man er som person og hvilken type job, man søger.
Nogle stillinger bliver ikke slået op, men virksomhederne rekrutterer ved at spørge ud blandt deres ansatte medarbejdere, om de kender nogen, der kunne være interesseret.
Andre jobopslag slås op via fx sociale medier eller på virksomhedernes hjemmesider. Man er altså ofte nødt til at søge bredt og på forskellige måder, hvis man gerne vil have et studiejob.
Helt overordnet kan man sige, at det handler om at få kontakt til virksomheden.
Det kan man gøre på mange måder, men de mest gængse måder er:
- Ring op - enten til leder eller relevant kontaktperson.
- Mød op - det viser initiativ og gåpåmod.
- Send en mail - giver dem en chance for at overveje om de har brug for dig.
- Søg via virksomhedens hjemmeside/rekrutteringssystem - nogle steder modtager de kun ansøgninger på den måde.
Afhængig af jobbet og hvordan du får kontakt, vil du måske skulle sende et CV eller lave en ansøgning. Men det kan også være, at det slet ikke bliver nødvendigt fx hvis du får kontakt via dit netværk.